Humlas färs- och potatisgratäng med curry.

21125-6

Den här gratängen har jag faktiskt inspirerats av från jobbet, vår skolbespisning gör en fantastiskt god gratäng med riven potatis, köttfärs och härlig currysmak. Ni vet ju att jag är svag för allt-i-ett mat . :-) Jag har inget exakt  recept men ungefär så här gjorde jag:

Stor sats - ca 10 port.

*ca 15 stora potatisar
*800g nötfärs
*3 stora morötter
*turkisk yoghurt
*gul lök
*vitlök
*chilisås
*1 burk krossade tomater
*div. kryddor bla. chili, curry och gurkmeja
*riven ost

Riv potatisen grovt - (jag kan inte leva utan min Mouli Julienne!) och lägg den i botten på formen - här använde jag två 5dl aluminiumformar och en 3,5 dl. Salta och peppra lite på potatisen.

Fräs lök och vitlök, bryn färsen och blanda i tomatkrosset, chilisåsen, morotsrivet och kryddorna - låt puttra. Avsluta med att röra ner yoghurt och rikligt med curry. Sleva köttfärsen (som ska vara ganska blöt) över potatisen i formarna och blanda om lite. Strö riven ost på toppen och grädda i 175c i ca 50 min.

Lätt som en plätt och gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback