Sirikaka

Eller ja Leksandskaka heter den nog, men den var så flitigt bakad här hemma när vi hade bebisbesökare när Siri var liten att den snabbt bytte namn! Det här är en massivt matig kardemummakaka stor nog för ett halvt kompani! Inte helt överraskande kanske när man inser att den innehåller 8 dl mjöl och 200g smör! Rasande god är den och högt uppskattad med ett glas kallt mjölk som mellanmål...

21125-2

200g smör
2 ägg
3 dl socker
3 dl mjölk
8dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1 tsk kardemumma (och lite till...)
pärlsocker ovanpå

*smörj och bröa en rund form (gärna djup!)
*smält smöret och låt det svalna.
*vispa ägg och socker.
*tillsätt övrigt
*häll i formen och garnera med pärlsocker

Grädda i 175c i 60 min eller 25 min om du hellre häller smeten i en långpanna!

Kommentarer
Postat av: annica

hejsan jag testade att göra denna sirikaka och den blev lika tjock som en smördeg! Ska det vara så? ska den inte vara som en sockerkaka?

2006-12-15 @ 18:44:52
Postat av: Humla

Hej Annica! Förlåt, jag hade missat din kommentar... ja du det lät tjockt, den blir visserligen stabbig och rätt mastig men det är ju en sockerkaka. Hoppas du törs göra den igen för den är verkligen god! Lycka till!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback