Gott vardagsbröd i långpanna 16-20 bitar

21125-1

Ett smakrikt, saftigt och lättbakat bröd!

1½ dl kallt vatten
1½ dl vetekross


3½ dl kallt vatten
25 g smör
1½ tsk salt
1 msk mörk sirap
1-2 msk brödkryddor
50g jäst
ca 10 dl lantbrödsmjöl 4 sädesslag



Koka upp vatten och vetekross och häll över det i en degskål.
Blanda i kallt vatten, matfett,salt, sirap och kryddor, låt det svalna till fingervarmt - smula ner jästen så att den löser sig. Tillsätt mjölet men spar lite till utbakningen.

Arbeta degen kraftigt. Ca 4 min i maskin och dubbelt om du gör det för hand. Låt jäsa under bakduk 20 min.

Platta ut degen i smord långpanna med mjölad hand, nagga kakan med gaffel och skåra rutor med kniv. Låt jäsa övertäckt 30 min.

Grädda i 30 min 225c. Låt svalna på galler under bakduk och bryt isär bitarna.





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback